Cronici albume

Devin Townsend Project – „Transcendence” (cronică de album)

Cel de-al 17-lea album din cariera lui Devin Townsend şi cel de-al şaptelea din şirul albumelor lansate sub numele de Devin Townsend Project reprezintă o schimbare destul de facil de sesizat în abordare. Mult mai aerisit şi bazat pe crearea atmosferei, decât pe nebunia caracteristică lui Devin, „Transcendence” este un album care nu-şi pierde din esenţa care-l face atât de uşor de recunoscut pe Devin, dintr-o sumedenie de artişti ai genului.

DevinTownsendProject

„Truth” este introducerea în cele zece piese şi cea aproximativ o oră de extravaganţă cosmică şi bucăţi de solo melodice, o piesă reeditată, prima oară inclusă pe albumul din ’98, „Infinity”. „Storm bending” a fost una dintre piesele folosite drept teaser pentru album, o piesă care împărtăşeşte câteva elemente comune cu celelalte alese facă parte din el: nuanţa teatrală cu care ne-am obişnuit deja, clape şi un ritm susţinut de toboşarul Ryan van Poederooyen atât de subtile încât reuşesc scoată în evidenţă exact măiestria de care Devin dovadă în a sa heavy prog abordare.

„Failure” este preferata mea dintre piesele alese pentru a ne trezi apetitul pentru material fiindcă însumează întocmai acea schimbare despre care ziceam mai devreme. Devin renunţă puţin la abordarea sa teatrală şi construieşte treptat piesa în jurul momentului dedicat solo-ului de chitară care va rămâne cu siguranţă în amintirea fanilor ca fiind unul dintre cele mai rafinate solo-uri puse în scenă de Townsend (şi nu sunt puţine la număr).
„Secret Sciences” este o baladă în care vedetele devin pe parcursul ei bass-ul şi ritmul atipic combinat cu un vocal alternant între heavy-pop şi prog. „Higher” te păcăleşte intri într-o buclă acustică care revine la obiceiurile lui Devin spre mijlocul său, şi anume acela de a crea un discurs teatral între două personaje puternic conturate prin lirică. De remarcat şi la această piesă este instrumentalul, mult mai curat şi calculat.
Outro-ul întunecat al piesei naştere urmaşei, „Stars”, pata de lumină care asigure echilibrul materialului. Devin îşi demonstrează din nou calităţile vocale impresionante, printr-o trecere subită de la clean la heavy.
Piesa care şi titlul albumului, „Transcendence”, v-o readuce în atenţie pe invitata de onoare a materialelor lui Devin, Anneke Van Giersbergen. Intervenţiile sale susţin doar momentele create de Townsend, însă echilibrul şi nota deosebită a piesei pică din nou în sfera instrumentalului, care surprinde prin a sa acurateţe şi comunicare.
„Offer your light” adună ceva influenţe de power metal atât ritmic, cât şi vocal, pe când „From your heart” aduce în sfera echilibrului urma de întuneric care-i lipsea anterioarei. Piesa care încheie cel de-al şaptelea album Devin Townsend Project este „Transdermal Celebration” (cover Ween). O altă surpriză muzicală care dovedească multitudinea de stiluri prin care Townsend poate înota fără probleme, plină de influenţe shoegaze, ba chiar puţin country, plusate de nişte armonii vocale superbe şi o chitară care -i servească drept complementar.
Influenţa colegilor de trupă în evoluţia compoziţiilor se simte, iar albumul este în principiu o adunare de piese care marcheze transformarea ideilor lui Devin de-a lungul timpului, acea trecere dincolo de limite despre care povesteşte şi titlul.

Piese preferate: „Failure”, „Higher”, „Transcendence”.

Comenteaza